Inlay

Aranyból készült inlay

A fogtömések közül az aranyból készült inlayk váltak be leginkább. A tömések szélei leheletvékonyan formázhatók, ezért optimálisan zárhatók. Az arany rendkívül testbarát anyag. Tehát ha Önnek a tömések hosszú élettartama a legfontosabb, akkor az aranyból készült inlayk számítanak a legjobb megoldásnak.

Többéves klinikai tapasztalatok alapján elmondható, hogy az arannyal való munkavégzés kizárja a mellékhatásokat. Az arany nemcsak egy időtálló, elegáns anyag, hanem egy olyan alapanyag is egyben, melyet a fogtechnikus részletekbe menően pontosan tud megmunkálni. Számos aranyból öntött inlay akár több mint 15 évig a páciens szájában marad.

A szemközti fog rágófelületével összhangban, fényesre polírozva állítjuk elő és építjük be őket. A fogorvos jól bevált és szintén évtizedeken át kipróbált fogcementtel építi be az inlayket.

A vékony tömésszélek kiválóan zárnak és nem engedik bejutni az ételmaradékot valamint a baktériumokat. Az aranyötvözetek anyagtulajdonságai lehetővé teszik, hogy a tömések szélei a későbbiekben is formálhatók legyenek.

Kerámiából készült inlay

A kerámiából készült inlayk napjainkban kétségtelenül az esztétikailag legszebb alternatívát jelentik az amalgámtömésekkel szemben. Tehát ha Ön számára az esztétika a legfontosabb, akkor a kerámiából készült inlayk számítanak a legjobb választásnak.

Pácienseink egyre inkább vágynak a fog színével megegyező, esztétikailag optimális tömőanyagokra. Egy olyan fogpótlás, ami teljes mértékben a természetes fogakhoz igazodik, sok páciens álma. A porcelánalapú tömőanyagokkal ezek az igények megvalósíthatóvá válnak.

A kerámia egy olyan por, amelyet - folyadékkal összekeverve – úgy lehet megmunkálni, mint egy pasztát, és amelyet a porcelánhoz hasonló módon lehet égetni. A porcelánból készült inlay minden kétséget kizáróan a legszebb tömésnek számít az amalgámmal szemben. A kerámia-inlayk azonban – az arannyal ellentétben – törékenyek.

Tehát abban az esetben kell használni porcelántöméseket, ha az esztétikai-kozmetikai szempontok a legfontosabbak, illetve ha újból fel kell építeni a fogfelszínt és a fogak közti területet. Ezeket az inlayket nem cementezik be, hanem egy időigényes eljárás során beragasztják.

A fogzománc marása által a széleknél szoros és zárt kapcsolatot alakítunk ki az inlay és a fog között. Mivel ezekkel a ragasztásokkal kapcsolatosan még nem rendelkezünk hosszú évekre visszanyúló tapasztalatokkal, a hosszú távú siker eléréséhez elengedhetetlen a páciens alapos szájhigiéniája.

Gradia-inlay (műanyagból készült inlay)

Az amalgámtömésekkel szemben a laborban készített műanyagtömés számít az árban legkedvezőbb alternatívának.

A plasztikai műanyagokkal ellentétben, melyeket közvetlenül a páciens szájában dolgoznak fel, a laborban készített inlayk esetében jobban ki lehet egyenlíteni a keményedés által bekövetkező anyagzsugorodást.

A speciális műszerekben történő keményítés által a műanyag eléri a szükséges keménységet, hogy ellenálljon a rágás által kifejtett nyomásnak.

A műanyagból készült inlay rendkívül jól igazíthatók a fog természetes színéhez, ezért jó és esztétikus eredmény érhető el velük.

Milyen hosszú életű egy kerámiából készült inlay?

A kerámiából készült inlayk nemcsak esztétikus, hanem stabil megoldásnak is számítanak.

Tartósságukat tekintve szinte egyenrangúak az aranyból készült inlaykkel, melyeket azonban színük miatt főleg csak a zápfogak esetében alkalmazunk.

A kerámiából készült inlayk minden további nélkül 10-15 évig megőrzik tartásukat.

Milyen előnyei vannak a kerámiának más anyagokkal szemben?

Röviden fogalmazva: a kerámia testbarát, stabil és egyszerűen szép.

A kerámia mellett az arany is rendkívül testbarát anyag, de esztétikai okokból legtöbbször csak a hátsó fogak esetében alkalmazzák. De a sötét anyagok még ezen a területen is csúnyának hathatnak, mint például egy szívből jövő nevetéskor.

Ezért vágyik egyre több ember egy olyan tömőanyagra, amely a fog természetes színével egyezik meg. Egyes kiváló minőségű anyagokkal (műanyagokkal és kerámiarészecskékkel) kiváló eredmények érhetők el.

Esztétikai szempontból a kerámiaötvözetek számítanak a legigényesebb választásnak. Különleges rétegződése miatt a kerámia nagyon hasonlít a természetes foganyaghoz.

Támogatják a betegbiztosító intézetek az inlayket?

Az aranyból és a kerámiából készített inlayk azokhoz a fogorvosi szolgáltatásokhoz tartoznak, amelyeket a betegbiztosító intézetek nem támogatnak. A pénztárak a költségeknek csupán azt a részét fizetik ki, amelyik egy amalgámtömés esetén merülne fel.

Mivel az inlayk kiváló minőségű anyagokból készülnek és előállításuk nagyon költséges, a kezelés költségeit részben a páciensnek kell állnia.

Inlay