Tályogok – foggyökér gyulladás a szájban

A szövetben található gennyes gócokat tályognak nevezzük. A tályogok nagyon fájdalmasak is lehetnek.

Többnyire az alábbiakban részletezett okok egyikének fennállásakor alakulnak ki a szájüreg belsejében:
  • a foggyökér gyulladása
  • egy ciszta gyulladása
  • gyulladt tasakok a fogínyben
  • a (bölcsesség) fogak kibújásakor felmerülő problémák

A tályogok gyulladások következményeként alakulnak ki

A tályog kialakulása egy gyulladással kezdődik. Ez sok esetben a gyökércsúcs gyulladását jelenti, ami kiterjed az állkapocscsontra.

Az is lehetséges, hogy a gyulladás az állkapocsban lévő (bölcsesség) fogakból vagy fogmaradványokból indul ki. A test természetes védelmi reakciójaként az állkapocscsont a gyulladás által visszahúzódik és a roncsolt szövetből genny keletkezik, ami aztán végül kapszula formájában felgyűlik és tályoggá válik.

A legtöbb ember legtöbbször csak ilyenkor érez fájdalmat. A rágás nehezebb lesz, és bizonyos esetekben már nem tudjuk teljesen kinyitni a szánkat.

Következmények és veszélyek
Minél kisebb egy tályog, annál könnyebben lehet kezelni. A kezdeti stádiumban legtöbbször egy ambuláns kezelés is elegendő a tályog eltávolításához. Ha nem kezeljük időben a megbetegedést, a tályog kiszakadhat és továbbterjedhet akár az arcra is.

A véráramon keresztül a gyulladás rossz esetben az egész szervezetre is kiterjedhet. Ahhoz, hogy ezeket a veszélyes következményeket elkerüljük, nagyon fontos, hogy a tályogot rendkívül körültekintő módon kezeljük.

A tályog kialakulásának megakadályozása és korai felismerése

A tályogok elkerülésének lehető legjobb módszere a megfelelő fogápolás, melyet a fogorvosnál tett rendszeres kontrollvizsgálatokkal kombinálunk. Így hamar felismerhetjük és kezelhetjük a tályogok okát, például a fogínyen található tasakok gyulladását.

Ezen kívül figyeljünk az olyan átmeneti fájdalmakra is, amelyek például egy testi megerőltetés vagy egy megfázás során léphetnek fel. Ezek ugyanis a gyulladás korai jelei lehetnek.

Egy tályog diagnosztizálása

Az állkapocscsont területén található gyulladást a szájsebész szakorvos a digitális röntgenképen ismeri fel. Előrehaladott stádiumban a gyulladást körülvevő fogíny vörös színű és duzzadt.

A szájsebész a diagnózisban megállapítja a tályog pontos helyét és kialakulásának okát, mint például a gyökércsúcs gyulladását. Ezután a tályog okozójának eltávolítása, majd megszüntetése után fel kell nyitni a tályogot.

A tályog helyzetének megfelelően mindez belülről, helyi érzéstelenítéssel, ambuláns kezelés vagy rendelői altatás során történik.

A tályog felnyitása

A tályogot egy kis vágással a szájüreg belsejében vagy kívülről nyitják fel, hogy a genny kifolyhasson.

Sokszor a vágást kívülről végzik, nem varrják össze, hanem egy folyadékelvezető kanüllel látják el, amelyen keresztül a genny el tud folyni a következő gyógyulási napokban.

Egy kívülről végzett tályogfeltárás után a gyógyulási idő általában kötést helyeznek a műtét helyére.

A gyulladás visszahúzódásának elősegítésére a kívülről felnyitott tályogok gyógyításánál antibiotikumokat is alkalmaznak.

A tályogot kiváltó ok kezelése

Ha egy tályogot altatás alatt kívülről nyitnak meg, akkor a betegség okát, például egy problémás bölcsességfogat, legtöbbször ugyanazon műtét során kezelik.

Egy belülről történő tályogfelnyitás esetén a betegség okozóját általában csak a gyulladás alábbhagyása után, tehát csak néhány nappal később kezelik.

A betegséget kiváltó ok kezelését illetően fogeltávolításra, gyökérkezelésre vagy cisztaműtétre is sor kerülhet.

Gyakori kérdések - Gyulladások, tályogok

Hogyan lehet megakadályozni a tályogok képződését?

A szájüregben található tályogok gyulladásokból alakulnak ki, mint például egy gyökércsatorna-gyulladásból, fogínygyulladásból vagy egy az állkapocsban található gyulladt bölcsességfogból.

Akkor lehet a tályogok kialakulását legjobban megakadályozni, ha időben felismerjük és kezeljük őket. Ezért fontos a tályogok megelőzésének szempontjából, hogy rendszeresen járjunk fogorvosi szűrővizsgálatra.

Az alapos fogmosás és rendszeres, professzionális fogtisztítás segítenek abban, hogy ezek a gyulladásos betegségek ne alakulhassanak ki.

Milyen kockázatokkal kell számolni egy tályog kezelésekor?

A tályog ellenőrzött felnyitása alapvetően elengedhetetlen. Ha egy tályogot nem nyitnak meg, akkor kipukkadhat és a gyulladás kiváltó okai ellenőrizhetetlen módon kiterjedhetnek az egész szervezetre. A tályog műtéti felnyitásakor is fennáll annak a lehetősége, hogy baktériumok kerülnek a véráramba.

Az antibiotikumok azonnali használatával azonban megakadályozzuk a további fertőzések kialakulását. Amennyiben nem kezeltetjük magunkat, akkor a kockázat lényegesen nagyobb, mint ellenkező esetben, ha a tályogot időben kezeltetjük.

Semmilyen körülmények között se kíséreljük meg a tályogot magunk gyógyítani, ugyanis ilyenkor – ennek következményeként - súlyos betegségekkel, mint például vérmérgezéssel kell számolnunk.

Lehet-e a kezelés után ismét hagyományosan fogat mosni?

A tályog felnyitását követő első napokban ne nyúljunk fogmosáskor a kezelt területhez – a fogazat többi részét a megszokott módon tisztíthatjuk. Az első sebfájdalom alábbhagyása után a kezelt helyet egy bizonyos ideig puha sörtéjű, speciális fogkefével tisztítsuk.

Foggyökér gyulladás
Gyulladások, tályogok kezelése