Fogszabályozás

A fogszabályzó egy fogászati eszköz, melynek segítségével a fogak helytelen állását lehet javítani. Felhasználási területük az állkapocs helytelen állásának és a száj muszkuláris területén található távolságok kiegyenlítésére is kiterjed.

Minden fogorvos képes fogszabályozással kapcsolatos kezeléseket lefolytatni. A szájsebészet egyik ága kifejezetten a fogszabályozókkal történő kezelésekre specializálódott.

A fogszabályozás menete

A fogszabályzó kezelés egy alapos fogászati vizsgálattal kezdődik, hiszen nagyon fontos, hogy csak ép fogakra kerüljön fel fogszabályozó készülék.

A fogszabályozási szakvizsgálat magában foglalja az egyes fogívek, a harapás, az izmok, az állkapocsizület, a páciens egész testalkatának vizsgálatát. Ezen kívül panoráma röntgent és oldalirányú koponyaröntgent készítünk, majd a fogívekről lenyomatot veszünk.

A röntgeneken és a gipszmintákon méréseket végzünk, és ezen adatok alapján készítjük el a páciens számára a kezelési tervet.

Elsősorban 10-15 éves gyermekeknél szokás fogszabályzós kezeléseket lefolytatni. Az eljárás során a szájban végbemenő növekedési folyamatokat használják ki. Az esetek többségében a fogszabályzós kezelés 5 évig is eltarthat.

A kezelés időtartamát természetesen a fogak helytelen állásának mértéke határozza meg. A jó eredmény eléréséhez alapvetően szükséges, hogy a páciens együttműködjön a fogorvossal.

Nagy jelentőséggel bír, hogy a páciens mindig jelenjen meg a Gelencsér Fogászati Klinikán az előre egyeztetett kontrollvizsgálatokon, illetve hogy betartsa fogszabályzó szakorvosunk, Dr. Kámán Attila utasításait.

A megfelelő eredmény eléréséhez elengedhetetlen, hogy a fogszabályzót bizonyos időközönként újra beállítsuk és – megfelelő szájhigiénia mellett - az orvos által meghatározott ideig hordjuk.

Kivehető fogszabályzók

A kivehető fogszabályzóknak alapvetően két fajtája van, melyeknek rendeltetése különböző hibák javítására szolgál. Itt kell megemlítenünk az aktív lemezeket, melyeket az alsó- illetve felső állkapcson fellelhető kismértékű különbségek kiküszöböléséhez használják.

A kivehető fogszabályzók másik fajtáját azok az eszközök képezik, amelyek a szájsebészeti funkciók helyreállítását szolgálják. Ezek a fogszabályzók elősegítik az állkapocs növekedését, továbbá erősítik, és normalizálják a száj izomzatának működési zavarait.

Éppen abból az okból kifolyólag, hogy a kivehető fogszabályzókat gyermekek számára készülnek, különböző színben állítjuk elő őket. A kivehető fogszabályzók esetében nagyon nagy jelentőséggel bír, hogy az orvos által előírt ideig viseljük őket. A kivehető fogszabályzókkal történő kezelések során különböző eszközöket használunk.

Állandó fogszabályzók

Az állandó fogszabályzók esetében négy típust különböztetünk meg: a Multiband-, a Multibracket- és a kapcsos fogszabályzót illetve a Delaire-maszkot.

Ezen túlmenően az eszközöket a rögzítés módja szerint is meg lehet különböztetni. Ebből a szempontból beszélhetünk fogakra rögzített (intraorális) illetve egyéb segédeszközökkel – arcmaszkokkal vagy fejfedővel (headgear) – felhelyezett fogszabályzókról. A fogszabályzók kerámiából, műanyagból vagy titánból készülnek.

Az állandó Multiband-fogszabályzó alkalmazásával napjainkban már bármilyen életkorban kiegyenesíthetjük az állkapocscsontot. Ennek mindössze az a feltétele, hogy megfelelő mennyiségű állkapocscsonttal rendelkezzünk.

Fogszabályozás