Mire figyeljünk oda szájsebészeti beavatkozások után?

Utolsó módosítás: 2022. Január 10.

Bizonyára Önben is felmerült már, hogy vajon mi mindenre kell ügyelni, mit tehet, és mit ne tegyen egy fogászati kezelés után. Összegyűjtöttünk néhány jó tanácsot, amit néhány napig célszerű, ám egyben egyszerű betartani, mégis rengeteg múlik rajta a gyógyulás és a szövődmények elkerülése szempontjából.

Néhány egyszerű szabály betartásával ugyanis jelentősen hozzájárulhatunk a sebgyógyuláshoz, és elejét vehetjük esetleges kellemetlen szövődmények kialakulásának, amelyek enyhítése nem csak időigényes, de felesleges fájdalmakkal és rosszabb esetben akár csontsorvadással is járhat.

A megbolygatott szövetek átmeneti fájdalma természetes velejárója a sebgyógyulásnak, ám ha a foghúzást követő 24-48 órán belül erős fájdalmak jelentkeznének, forduljunk fogorvosunkhoz! A fellépő fájdalom különböző okokra vezethető vissza, bízza ennek megállapítását és szakszerű csillapítását fogorvosára.

Első ránézésre ijesztően hosszúnak tűnhet annak felsorolása, hogy viselkedjünk egy foghúzást követően – ennek az az oka, hogy valóban minden jó tanácsunkat igyekeztünk összegyűjteni. Néhány pontnál csupán egy pár órás intervallumra vonatkoznak a teendők, de vannak olyanok is, amelyeket néhány napig érdemes figyelembe venni.

1. Vérzés

Hagyja a szájában a géztampont és harapjon rá az orvos utasításának megfelelő ideig, hogy a vérzés elálljon. Körülbelül 1 hétig kerülje a fizikai megerőltetést, ne emeljen nehezet, ne hajolgasson, nehogy a seb vérezni kezdjen.

2. Arc hűtése

A beavatkozást követő 3-5 órában folyamatosan hűtheti arcát. Igény szerint ciklusokban is jegelheti arcát, kis kihagyásokkal. A beavatkozást követő napon tilos az arc jegelése!

3. Étkezés

A beavatkozás után 2-3 órával ihat, és 5 óra elteltével ehet, lehetőleg pépes ételeket. Az első 3 napban szigorúan kerülje a tejtermékeket, a magvas ételeket és a tojást, ne fogyasszon alkoholt, kávét, teát és szénsavas üdítőt!

4. Szájhigiénia

A műtét utáni napon már óvatosan újra moshat fogat, néhány napig kerülve a műtéti területet. A beavatkozás napján különösen fontos, hogy a sebben keletkező vérrögöt ne piszkálja vagy öblítse ki, ez ugyanis lezárja a sebet és segíti a gyógyulást. Csak a műtétet követő naptól, és rendkívül óvatosan használjon gyulladáscsökkentő szíjöblítőt az orvos utasításainak megfelelően (pl. Listerine, PerioAid, Corsodyl). Megvásárolható recepciónkon, gyógyszertárban vagy drogériában.

5. Dohányzás

A műtét napján, és az azt követő néhány napban lehetőség szerint kerülje a dohányzást, mert a füstben lévő káros anyagok nagymértékben hátráltatják a sebgyógyulást!

6. Duzzanatok, kék foltok

Előfordulhat, hogy az érintett arcfél a beavatkozást követő 2-3 napban feldagad vagy elszíneződik. Ez ijesztő lehet, de a duzzanat és a véraláfutások ártalmatlan kísérő tünetek. Az érzéstelenítő hatásának elmúltával jelentkező átmeneti helyi fájdalom vagy a rágóízületben tapasztalható kellemetlen feszítő érzés is jellemző kísérő tünetnek számítanak, amelyek néhány nap után maguktól megszűnnek.

7. Gyógyszerek

Az orvos által javasolt antibiotikumot az általa javasolt dózisban kell szedni, míg a doboz ki nem ürül. Az első néhány napban igény szerint lehet nem szteroid fájdalomcsillapítót is bevenni.

A gyógyulási idő alatt javasolt magasabb dózisban vitamin- és nyomelemutánpótlásról, főleg megfelelő kalciumbevitelről is gondoskodni. Az antibiotikum okozta esetleges gyomorpanaszok elkerülése érdekében minden esetben javasoljuk probiotikum (pl.: Floraliv) szedését is, amelyet szintén meg tud vásárolni recepciónkon.

Implantációs műtétek esetén már a beavatkozás előtt, ill. a gyógyulási időben javasolt a speciálisan a csontállomány erősítésére és a csontosodási folyamatok támogatására kifejlesztett étrendkiegészítő (Novosseum) kúraszerű fogyasztása (ld. 2. tájékoztatóban).

8. Varratok

A szájsebészeti beavatkozások során felszívódó varratokat használunk, amelyeket a szervezet a gyógyulás során kb. 5-7 héten belül lebont.

Egyéb tudnivalók

A műtét utáni első néhány éjszaka javasolt magasabb párnán aludni. Amennyiben a beavatkozás az arcüreget is érintette (arcüreg emelés vagy zárás), két hétig kerülje az orrfújást, a hajolgatást és sportolást.

Mire figyeljünk oda szájsebészeti beavatkozások után?

Utolsó módosítás: 2022. Január 10.