Súlyos következményei lehetnek a fogágybetegségnek

Utolsó módosítás: 2017. Szeptember 20.

Furcsa kimondani, de a szerencsésebbek már az elején találkoznak fájdalommal, így nem tudják félvállról venni ezt a csendben pusztító betegséget. Érdemes akkor is odafigyelni, ha a fogíny enyhén vérzik, megdagad vagy vörösödik, és ha érzékenyebb lesz a kelleténél, hiszen ezek mind intő jelek lehetnek.

A parodontitis kialakulása

A fogágybetegségek közül az egyik leggyakoribb típusnak a fogágygyulladás számít, amelyet mindig megelőz az íny gyulladása. Kicsit odafigyelve mi is viszonylag egyszerűen észrevehetjük problémára figyelmeztető a jeleket, és azonnal kérhetjük egy szakorvos segítségét (a fogászati szűrővizsgálat során).

Az ínygyulladást legtöbbször az eltávolítatlan fogkő okozza, amely irritálni kezdi az adott területet. Ebben az állapotban még viszonylag könnyű dolga van a páciensnek és a fogorvosnak is: az eltávolított dentális plakk után az íny képes regenerálódni, és idővel meggyógyul.

Ha azonban a kiváltó okokat nem szüntetik meg (fogkő eltávolításával, fertőzés kiküszöbölésével, megfelelő szájhigiénia fenntartásával), akkor az elhanyagolt ínygyulladás előbb-utóbb átterjed a fogágyra.

A fogágy mélyebb szövetei, a fogmedercsont és a gyökérhártya is érintetté válik, az ínyszéli hám tapadása a foggyökéren lejjebb csúszik, és tasakok alakulnak ki. Ekkor már egyre súlyosabb a következmények, és egyre nehezebb a fogorvosok dolga is.

A fogágygyulladás tünetei

A parodontitst megelőző ínygyulladás az íny kivörösödésével, megdagadásával és vérzésével kezdődik, az adott terület pedig idővel érzékenyebb lesz, sőt, később az egész íny is begyulladhat.

Fogmosáskor sokan tapasztalják, hogy a köpet elvörösödik (véres lesz), az íny pedig a tartós gyulladások miatt elkezd visszahúzódni, és egyre mélyebb ínytasakok képződnek.

Intő jelnek számít emellett az erős és kellemetlen szájszag is, valamint a fogakon lerakódó, a fogínyt is érintő bakteriális plakk (lerakódás).

A fogágygyulladás kezelése

A parodontitis kezelésének legfontosabb lépése a megfelelő szájhigiénia kialakítása. A fogorvosok ilyenkor szájápolási tanácsokat adnak, és felhívják a figyelmet annak a fontosságára, hogy a fogmosás rendszeres és alapos legyen.

Része a kezelésnek a fogkő-eltávolítás, a tasakok megtisztítása és minden más következmény megszüntetése, azonban sokszor inkább már csak a helyzet szinten tartására van lehetőség.

A fogágygyulladást nagyságrendekkel nehezebb megszüntetni, mint az ínygyulladást, néha pedig már nem is lehet mit tenni (legfeljebb csak lelassítani a folyamatot), ezért rendkívül fontos a megelőzés vagy a korai felismerés.

A parodontitis a felnőttkori fogvesztés egyik leggyakoribb oka, ezért nem szabad félvállról venni.

Súlyos következményei lehetnek a fogágybetegségnek
Fogínysorvadás A fogágybetegség, vagyis a parodontitis súlyos rombolást tud véghez vinni a fogak között, és számos felnőttnél okozott már fogvesztést. A viszonylag enyhe tünetekkel kezdődő problémára a páciensek először fel sem figyelnek, amikor pedig már észlelik a problémát, sokszor a fogak kilazulásával és esetleges kihullásával kell szembenézniük.

Utolsó módosítás: 2017. Szeptember 20.