Fémallergia és annak tünetei a szájban

Utolsó módosítás: 2019. Október 2.

Éppen ezért nem árt még az adott fogászati kezelés – így a hagyományos amalgám tömés, vagy a fémkerámia-koronák felhelyezése előtt – megbizonyosodni arról, hogy nem vagyunk-e érzékenyek valamely fogászati fémre.

A különböző, a fogászatban is használt fémekre adott allergiás reakciók számtalan formában jelentkezhetnek a pácienseknél. Különösen rossz hír, hogy nem csupán a szájban alakulhatnak ki a tünetek, de a test más részein is megjelenthetnek kiütések – így például az arcon, ahol amellett, hogy fájdalmasak, viszketnek, még esztétikai problémákat is okoznak.

A fémallergiák által leggyakrabban okozott panaszok azonban mégiscsak a szájüreget és a száj környékét érintik, ahol a tünetek igen változatos formát ölthetnek, a fekélyes elváltozásoktól egészen a szájszárazságig. De jelentkezhet még az íny vagy a nyálkahártya gyulladása, a vérző íny, esetleg az égő, bizsergő érzés a szájban, vagy a száj környékén a bőr gyulladása.

Mely fémek válthatnak ki allergiás tüneteket?

Allergiás tüneteket valamennyi fém kiválthat, így - sajnos - a fogászatban alkalmazott fémek is.

Az amalgám fogtömés, bár egyre többen cseréltetik ki azt, és ma már csak nagyon kevés helyen és esetben alkalmaznak ilyet, elsősorban a higany miatt problematikus, de a fémkerámia-fogpótlásoknál használt nikkel, króm, és kobalt szintén kiválthat allergiás reakciókat.

Ezért is fontos, hogy mielőtt a fogpótlás megtörténik, a páciens tisztában legyen vele, nincs-e valamilyen fémallergiája, mert a fogmű elkészülte és felhelyezése után már igen költséges annak cseréje, a rengeteg egyéb kellemetlenségről nem is beszélve.

Mit tegyen, ha észreveszi a tüneteket?

A fogászatban előforduló fémallergiát úgynevezett késői típusú allergiának nevezzük. Ez azt jelenti, hogy a panaszok nem azonnal a kezelés elvégzése után jelentkeznek, hanem hetek, de akár hónapok, évek is eltelhetnek a tünetek kialakulásáig. Éppen ezért sokszor nem is gondolja azt a páciens, hogy a szájüregben fellépő problémákat fémallergia okozza.

A legfontosabb minden esetben az, hogy amint olyan szokatlan érzést tapasztal, amit előtte nem, vagy olyan elváltozásokat talál a szájüregben, amik korábban nem voltak ott, azonnal keresse föl fogorvosát.

Amennyiben a vizsgálatok során felmerül a fémallergia lehetősége, úgy allergológiai tesztre lesz szükség, amit bőrgyógyász végez el, és ami a fémek széles csoportjára terjed ki.

Így kizárható, vagy éppen igazolható a fémallergia megléte, ami után a kezelés menete már könnyen meghatározható.

Mit lehet tenni fémallergia esetén?

Sajnos, amennyiben a páciensnél kimutatható a fémallergia az általa viselt fémkerámia-fogpótlás – korona vagy híd – valamely összetevőjével szemben, akkor csupán egyetlen megoldás létezik: az adott fogmű cseréje.

A fémallergia ugyanis nem gyógyítható, azaz miután kialakult, egész életünk során elkísér minket.

Az allergia tüneteinek megelőzése tehát csak úgy lehetséges, ha igyekszünk elkerülni az adott fémet. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az olcsóbb fémkerámia-fogpótlás helyett a drágább, ám fémmentes cirkon kerámia fogművek jelentik a megoldást az ilyen esetekben.

Az amalgám tömések esetén is azok cseréje a kézenfekvő lépés, ráadásul a fehér kompozit tömések sokkal esztétikusabbak is, mint a fémszínű amalgám volt.

Hogyan előzhető meg a fémallergia kialakulása?

A válasz nagyon egyszerű: mielőtt elvégeztetné a szükséges fogászati beavatkozást, kérjen allergiatesztet, aminek során kizárható, hogy érzékeny-e valamely fémre, amit az Ön által választott fogpótlás tartalmaz. Mindez csupán egyetlen vizsgálat, ám a későbbiekben rengeteg kellemetlenségtől kímélheti meg magát ezzel a kis lépéssel.

A Gelencsér Dental Fogászati Központban fémallergia-vizsgálatot ugyan nem végzünk, de javasoljuk a Budai Allergiaközpontot felkeresni: https://www.allergiakozpont.hu/femallergia

Fémallergia és annak tünetei a szájban
Fémallergia Az allergia, bárhol és bármilyen formában is jelentkezzen a szervezetünkben, nem kellemes, de ha a szánkban tapasztaljuk a fémallergia miatt kialakuló tüneteket, az különösen ijesztő és fájdalmas tud lenni.

Utolsó módosítás: 2019. Október 2.