Héjkerámia-koronák

A héjkerámia-koronák szinte teljesen átlátszó, abszolút fémmentes kerámiahéjak, amelyek segítségével a fogak látható felszínei tökéletes és hibátlan megjelenésűvé tehetők.

Ezeket a teljesen természetesnek ható fedőhéjakat klinikánk saját fogtechnikai laborjában - a páciensek személyes jellemzőit figyelembe véve - készítjük el.

A héjkerámia-koronák alkalmazása baleset által károsodott, letört vagy elszíneződött elülső fogak esetén ajánlatos. A fogzománcot csupán 0,3-0,5 mm mértékben távolítjuk el és a fog élét is mindössze 1 milliméterrel rövidítjük meg.

A héjkerámia-technikának két döntő fontosságú előnye van: a természetes foganyag a lehető legkisebb mértékben veszik el, esztétikai szempontból pedig a tartósság jellemzi a héjkerámia-koronák alkalmazását.

A héjkerámia-korona egy olyan leheletvékony, fényáteresztő kerámiahéj, amelyet egy speciális ragasztóval építenek rá a fogakra. Alkalmazása elsősorban az elülső fogak esetében gyakori.

A héjat kerámiából készítjük. A héjkerámia-koronák alkalmazása általában nem jelent veszélyt az egészségre, mert a kerámia rendkívül testbarát anyagnak minősül. Problémák csupán a magas fluoridtartalmú fogzománc esetén léphetnek fel.

A héjkerámia-koronákkal kijavíthatjuk a fog helytelen állását, a fogréseket, a nem megfelelő fogszínt és a helyi elszíneződéseket. A héjkerámia-koronák segítségével a fogak látható felszínei tökéletes külsőt kapnak és a fogszínt is egyénileg korrigálják.

Kerámia felhasználásával történő fogfelújítás

A kerámia átereszti a fényt, továbbá kémiailag kíméletes anyagnak minősül, ezért nem oldódik a szájban, rendkívül testbarát és esztétikussá teszi a fogakat.

A kerámia alkalmas inlayk, onlayk, héjkerámia-koronák (elszíneződések esetén használatos, elülső fogakat borító héjak), hidak és koronák készítésére.

Szilikátokból készült kerámiát (elülső fogak, premolárisok), oxidkerámiát (premolárisok, őrlőfogak) és cirkónium-oxidból készült kerámiát (az oldalsó fogakon található koronák és hidak) használunk.

A héjkerámia-koronák segítségével kijavíthatók a fog elszíneződései valamint a fogak ferde állása is. Alkalmazásukkal akár egy teljesen új fogszín is elérhetővé válik. Beépítésük során általában eltávolítjuk a régi műanyagtöméseket illetve sarokfelépítményeket.

Az eljárás módja

Egy vékony (0,3-1,0mm) réteget távolítunk el a fogzománcból. Ez a beavatkozás azért történik, hogy egy kozmetikailag megfelelő, tartós eredményt érjünk el. Először lenyomatot veszünk.

A provizórium készítése műanyagból készült héjakkal történik. A fogtechnikus elkészíti a héjat a modellen, majd a fogorvosnak adja beépítés céljából. A fogorvos által végzett próba után a fogat megtisztítjuk és ideális esetben egy feszítőgumi segítségével a héjat a fogra tesszük.

A fogzománcot megmaratjuk, az esetlegesen szabadon lévő dentint pedig egy ún. dentintapasszal kezeljük. A kerámiakoronát egy speciális marózselével kezeljük és szilanizáljuk, hogy a ragasztónak megfelelő tapadást biztosítsunk.

A kerámia ráragasztása a fogra rendkívül időigényes és általában – az összes előkészületi intézkedést beleértve – körülbelül 30 percig tart.

Héjkerámia-koronák